Skip to content

Boolean search dla opornych – super prosta instrukcja (cz.8)

Z poprzednich wpisów dowiedziałaś się jak pracować z logiką bazy danych oraz do czego służą operatory AND, OR, NOT. W lekcji 8 dowiesz się jak napisać działający boolean search pod konkretne zlecenie. Jeżeli chcesz zacząć cały kurs od początku kliknij tutaj.

Poszukuj świadomie

Darmowy kurs “Boolen search dla opornych” rozpocząłem od rozdziału “AND, OR, NOT to nie wszystko” Teraz będzie mi łatwiej to wyjaśnić. Większość samouczków ogranicza się do definicji powyższych operatorów, czasami podając też kilka przykładów. Ten kurs jest inny, ponieważ stawia na kompleksową wiedzę i zrozumienie zasad.

W tym miejscu powinnaś już wiedzieć (sprawdź czy wszystko rozumiesz. Jeżeli nie, wróć do odpowiedniej lekcji):

  • Wiesz o co chodzi w logice baz danych:
    • umiesz “przetłumaczyć” swoje zapytanie na język bazy danych
    • posługujesz się kryteriami
    • ćwiczysz swój umysł w schemacie: Moje pytanie -> Pytanie zadane -> Kwerenda
  • Rozumiesz co robią operatory i jaka jest ich zależność:
    • AND łączy ze sobą hasła główne, im więcej AND tym bardziej precyzyjne wyniki
    • OR rozszerza wyszukiwanie o hasła podobne, używamy tylko z AND
    • NOT odrzuca nieprzydatne wyniki; używamy tylko z powyższymi operatorami
    • Pisząc zapytanie zwróć uwagę na spacje, nawiasy i cudzysłów

Zasada 4Z analizy zleceń i pisania Boolen search

Jeżeli wszystkie powyższe zagadnienia nie stanowią dla Ciebie żadnej dziwnej filozofii, czas żebyś zrobiła kolejny krok. Właściwie to cztery kroki polegające na analizie zlecenia i napisaniu poprawnego zapytania.

zasada 4 z - 4 kroki efektywnego boolean search
Zasada 4Z – schemat

Krok 1 – Zrozum

Zapoznaj się z opisem zlecenia, czyli zrozum kogo szukasz. Bez świadomości stanowiska, nie będziesz w stanie nikogo odpowiedniego znaleźć, stracisz swój czas i najprawdopodobniej doświadczysz frustracji i lęku. Jeżeli trzeba, spędź trochę czasu z wyszukiwarkami Wikipedii czy Google, wyjaśnij sobie trudne hasła. Możesz też zwrócić się o pomoc do innych rekruterów czy specjalistów branżowych na forach, grupach dyskusyjnych i w social mediach. Przygotuj się dobrze, ponieważ będzie to Twoja podstawa do przygotowania Boolean searchu.

Krok 2 – Zdefiniuj

Postaraj się z opisu wyłonić najważniejsze kryteria („must have”). To one nadają kierunek Twoich poszukiwań, ponieważ są jakby definicją stanowiska. Jeżeli nie jest dla Ciebie jasne jakie kryteria są absolutnie kluczowe, koniecznie zapytaj osoby, która zleciła Ci poszukiwania.

Krok 3 – Zapisz

Zapisz wszystkie kryteria używając operatora AND. Na tym etapie możesz już sprawdzić, co Ci “wyskoczy” na LinkedInie lub innej bazie danych.

Krok 4 – Zmodyfikuj

W tym kroku zaczyna się cała zabawa z bazą danych. Przyjrzyj się jeszcze raz zapisanym kryteriom oraz wynikom, jakie dostałaś. Jeżeli pasujących Ci wyników jest za mało, zastanów się jak rozszerzyć pole wyszukiwania. Używaj do tego operatora OR. Jeżeli wyników jest za dużo, zastanów się jak je zawęzić. Do zawężania używaj operatora NOT lub innych metod, np. zwiększenia ilości kryteriów. Im więcej czasu poświęcisz na analizę i modyfikację swojego zapytania, tym bardziej trafne wyniki otrzymasz. Praca z boolean search na tym etapie z “żywą” bazą danych pogłębia zrozumienie stanowiska pracy, z Twojego zlecenia.

Kilka uwag praktycznych

  • Osobiście polecam pracować na trafności około 90%, co oznacza że 90 na 100 kandydatów spełnia wszystkie wymagane kryteria (czyli potencjalnie się nadają). Dlaczego tylko 90%? Czasami “uszczelnianie” kwerendy może zabrać dużo więcej czasu, niż przyniesie to pożytku. Warto zatem dobrze gospodarować swoim czasem.
  • Często rekruterzy zadają mi pytanie: Ile czasu powinnam poświęcić na zrozumienie stanowiska? Odpowiadam wtedy: tyle ile potrzebujesz, żeby je zrozumieć. Nie ma tutaj reguł ponieważ każdy z nas jest na innym poziomie wiedzy dotyczącej branży, w której szuka kandydatów. Również sama branża IT, z której się wywodzę, jest bardzo rozległa i wiele zleceń dotyczy stanowisk o których na początku nic nie wiem.
  • Poprawna definicja stanowiska jest kluczowa dla powodzenia rekrutacji. Zdarzają się zapytania niejasne, niedopowiedziane lub zbyt ogólne. Dla przykładu w branży IT jedno główne kryterium, np. programista Java, jest zbyt ogólne, żeby móc skutecznie wybrać kierunek poszukiwań. Staraj się rozmawiać ze zleceniodawcami i koniecznie wypytuj ich o szczegóły.
  • Krok czwarty, dotyczący modyfikacji Twojego Boolean search może na początku sprawiać trudności. Nie poddawaj się. Ćwiczenie czyni mistrza i z czasem coraz łatwiej będzie Ci przygotowywać bardzo fajne, złożone kwerendy.

Podsumowanie lekcji 8

  • Poznałaś zasadę 4Z (Zrozum – Zdefiniuj – Zapisz – Zmodyfikuj) i stosujesz ją jako standard podczas analizy i realizacji swoich zleceń sourcingowych

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *