Skip to content

Boolean search dla opornych – super prosta instrukcja (cz.5)

Lekcja 5 – dzisiaj przerobimy logikę operatora OR na trudniejszym przykładzie oraz poruszymy temat nawiasów. Jeżeli chcesz zacząć cały kurs od początku kliknij tutaj. Jeżeli interesuje Cię wyjaśnienie operatora OR wróć do lekcji 4.

Operator OR i nawiasy

Żeby przypomnieć sobie najważniejsze definicje i funkce zajrzyj do Słowniczka operatorów logicznych

Zacznijmy od nowego przykładu.

Omawiam przypadki w oparciu o LinkedIn, ponieważ jest to najpopularniejsza platforma do wyszukiwania kandydatów z wielu branż. Pamiętaj jednak, że boolean search możesz wykorzystywać z powodzeniem poza tym portalem. 

Chcemy znaleźć któregoś z muzykantów z Bremy. Wystarczy jeden z nich (takie zlecenie mógłby dać np. prokurator liczący na to że ten jeden „wsypie” swoich kompanów)

Nasze pytanie: Jak znajdę jednego z czterech muzykantów z Bremy?

Pytanie zadane: LinkedInie znajdź mi jedno z tych zwierząt: pies, kot, osioł lub kogut, które jest muzykantem i mieszka w Bremie

Kwerenda: (pies OR kot OR osioł OR kogut) AND muzykant AND Brema

Zobaczmy to na rysunku:

rysunek 6 zbiorów - muzykanci z Bremy
Rysunek 8

Pierwszy zbiór pokazuje wszystkich śpiewaków. Drugi zbiór – łososiowy – pokazuje wszystkie postacie zamieszkujące Bremę. Kolejne zbiory symbolizują psy, koty, osły i koguty, również te z Bremy. Jak wiadomo, zwierzęcych muzykantów z Bremy jest tylko czworo, dlatego powyższa kwerenda zwróci nam wyniki zaznaczone tylko czerwonymi kropkami.

Zwróć uwagę na wyrażenie w nawiasie: (pies OR kot OR osioł OR kogut). Można oczywiście wyszukiwać “na około”:

  1. po kryterium głównym „muzykant z Bremy” – kwerenda: Muzykant AND Brema – ale nie jest to najbardziej efektywny sposób. Prawdopodobnie będziesz musiała przeszukać cały łososiowy obszar w zbiorze “Muzykanci”. Lepiej jest rozbić kryterium „muzykanci” na nieco bardziej szczegółowe hasła i zapisać je w nawisie.
  2. Zrobić cztery niezależne zapytania jedno po drugim:
  • Muzykanci AND Brema AND kot
  • Muzykanci AND Brema AND pies
  • Muzykanci AND Brema AND osioł
  • Muzykanci AND Brema AND kogut

Oczywiście dużo łatwiej jest połączyć cztery powyższe kwerendy w jedną bardziej złożoną w nawiasie. OR wskazuje na to że nie zależy mi na kimś konkretnym. Wystarczy jeden z nich. Może to być kot, pies, kogut lub osioł. Nie jest ważne którego znajdę. Ważne jest że jest on częścią grupy.

Po co te nawiasy?

Logika wyszukiwarki jest taka, że AND ma zawsze pierwszeństwo działania, chyba że są nawiasy. Jeżeli są, to one mają pierwszeństwo. Tak jak w matmie: 2*2+2=4+2=6, ale 2*(2+2)=2*4=8

Dlatego ważne, żeby powyższy zapis był w nawiasie. Nawias wyznacza granice kryterium głównego („Muzykanci z Bremy”). Zobaczmy co się stanie, jeżeli zapomnimy o nich:

Kwerenda: pies OR kot OR osioł OR kogut AND muzykant AND Brema

LinkedIn zinterpretuje nasze zapytanie następująco: rekruterze, masz tutaj wyniki wszystkich psów, kotów oraz osłów (są to absolutnie wszystkie profile które posiadam w swojej bazie), a także dodałem wszystkie muzykalne koguty z Bremy (dokładnie jednego).

sześć zbiorów, muzykanci z Bremy - kogut
Rysunek 9

Tym sposobem LinkedIn zwrócił nam wyniki zupełnie inne, niż te których oczekiwaliśmy. Kryteria „muzykant” i „brema” zostały połączone tylko z hasłem „kogut”. W konsekwencji, jesteśmy zmuszeni przeglądać profile wszystkich kotów, psów, osłów (wśród których znajdują się poszukiwane postacie) i jeden profil koguta (trafiony zatopiony! 🙂 ). Na obrazku zaznaczyłem to czerwonym obszarem – to będzie jakieś 1001 profili. Roboty w sam raz pomiędzy zmierzchem a świtem…

Podsumowanie lekcji 5

  • Umiesz płynnie posługiwać się operatorem OR
  • Potrafisz napisać nieco bardziej zaawansowane zapytanie z wykorzystaniem nawiasów

2 komentarze

  1. Maciej Maciej

    Witam,

    Mam pytanie, czy kolejność wpisywania kwerend ma znaczenie?
    Bo:
    (pies OR kot OR osioł OR kogut) AND muzykant AND Brema ma w google 14k rekordów, a
    muzykant AND Brema AND (pies OR kot OR osioł OR kogut) ma 37,9k.
    Skąd ta różnica??

    • Z czysto logicznego punktu widzenia kolejność nie ma znaczenia. W praktyce wyszukiwarki mają silniki oparte na autorskich algorytmach, które cały czas się rozwijają. Jakie algorytmy stoją za wyszukiwarką Google i dlaczego tak się dzieje – nie wiem. Podobnie jest z kolejnością wyświetlanych profili na LinkedIn – jeżeli wpisujesz kwerendę praktycznie wszystkie wyniki spełniają kryteria. Algorytm podsuwa jednak użytkownikom pewne profile, które uważa za “mocniejsze” (dokładniej uzupełnione, bardziej aktywni użytkownicy portalu, częściej odwiedzane, itd.) Dlatego warto testować kilka kwerend dotyczących tego samego zapytania.
      Dodatkowo, przy wyszukiwaniu ludzi przez Google zazwyczaj korzystamy z komendy site: która pozwala ograniczać wyszukiwanie do jednej strony wwww. To dużo ułatwia zadanie i daje nam większą kontrolę nad samymi algorytmami wyszukiwarki.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *